Eerste digitale indruk versus de eerste indruk?

De eerste indruk wordt gevormd, vanaf de persoon binnenkomt. In een of twee seconden vormen rekruteerders een beeld van de ander op grond waarvan ze beslissen of de ander “de moeite waard” is. In nog eens twee of drie seconden toetsen ze die veronderstelling op de indruk. En als ze geïnteresseerd zijn en dus aan de praat raken, menen ze in vijf tot tot tien minuten een uitspraak te kunnen doen of ze de persoon aardig vinden of niet.  Zeer ingewikkeld, maar zo zitten we nu eenmaal in elkaar! En dit proces gebeurt bij iedereen.

Bij Online Recruitment zie je de persoon niet, dus hoe zou de eerste indruk dan ontstaan in het digitale tijdsperk?  Je mag er zeker van zijn dat dit proces  sneller gaat. Hoe sneller precies is onduidelijk.

Via het digitale tijdsperk krijgen we meerdere zaken te zien , vooral persoonlijke dingen. Denk bijvoorbeeld aan je vrienden op Facebook, statussen op Twitter, enzovoort.  Dat is de reden waarom het op deze wijze sneller gaat.

Wat denken we als we een vreemde profielfoto zien … ?  Ik ben er zeker van dat je de persoon onmiddellijk zal bestempelen (zonder dat je het zelfs doorhebt) , is het niet?

Toch geven foto’s ook een positief beeld.  Zoals ik al zei, ga je via social media meer in de private zone van iemand. Stel je voor, dat je een profielfoto tegenkomt van iemand, die met zijn vrienden aangeschoten op een foto staat.  Oké, ik zal dit zeker niet goed praten. Maar, als je op zoek bent naar een sociale persoon, bestaat de mogelijkheid er, dat het in zijn voordeel zal spelen. Je kan daar misschien uit afleiden, dat hij sociaal is, graag plezier maakt en open is.

Uiteindelijk, hangt het gewoon van de rekruteerder af. Zorg er gewoon voor dat je niet te eigenaardige foto’s op Facebook post. IEDEREEN kijkt mee. 🙂

Zo maak je een goede eerste indruk