Wat vooral veel rekruteerders als probleem ervaren, is dat ze soms niet de juiste persoon vinden voor een vacature. Op de traditionele manier voer je enkel gesprekken met actieve kandidaten, mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een nieuwe job.
Je zou dit probleem kunnen verhelpen door op zoek te gaan naar passieve jobkandidaten. Onder Passieve kandidaten verstaat men, kandidaten die eigenlijk niet actief op zoek zijn naar werk. Ze hebben al een job, maar toch staan ze wel open voor een telefoontje van een recruiter met een interessante aanbieding.
In eerste plaats zou je denken dat het eigenlijk weinig zin heeft om al je tijd en energie te steken in kandidaten die helemaal niet op je telefoontje staan te wachten. Toch leveren deze soort kandidaten vele voordeel op.
70% komt binnen via gewone sollicitaties, maar voor dat overige deel moeten ze andere manieren zoeken om de vacatures op te vullen. Dit doe je dan bijvoorbeeld door aan te werven via een directe benadering. Deze kandidaten kunnen dus ook de perfecte persoon zijn voor een bepaalde functie.
Volgens Jonathan Turner, directeur HR bij de Amerikaanse vliegtuigonderdelenfabrikant B/E Aerospace, is het altijd beter om passieve kandidaten aan te werven. Zij zijn immers tevreden en productief in hun huidige baan en hebben daarvoor de juiste kwalificaties.
Jammer genoeg is het niet altijd even gemakkelijk om de passieve kandidaten te bereiken. Hoe zou je zelf zijn als je uw job moet achterlaten voor een (betere) aanbieding? Ik zou toch mijn twijfels hebben.. . Daarnaast is het verloop onder actieve kandidaten lager dan onder passieve kandidaten. Daar komt nog eens bij dat actieve kandidaten veel goedkoper en sneller geworven worden dan kandidaten die benaderd worden door recruiters.
Kortom, probeer zeker deze twee soorten groepen te combineren in uw onderneming.
PS: Hoe meer uw bedrijf met Social Media bezig is, hoe groter de kans bestaat, dat je de geschikte kandidaat vindt.